donderdag 6 juni 2024

Locatie:
 Grote Kerk Kerkstraat 20 te `s-Hertogenbosch

Sophia Kamerkoor Kyiv

Het Sophia koor uit Kiev maakt dit jaar hun 8e tournee door verschillende Europese landen met als thema “Spring Lights” (Lichten der Lente). Onder leiding van artistiek directeur Oleksii Shamritskyi heeft het Sophia koor een grote bekendheid gekregen door de virtuose zangkwaliteit , de vernieuwende programmering, en de vertolking van een breed repertoire vanaf Renaissance tot aan het heden.
Het kamerkoor Sophia is een ambassadeur voor de Oekraïense Cultuur in Europa en neemt regelmatig deel aan koorfestivals en wedstrijden zoals het Beethoven Fest in Bonn. In 2023 won het Sophia Kamerkoor Kyiv de European Grand Prix for Choral Singing in Hongarije.

Dit programma is geïnspireerd door de prominente Oekraïense dichter Dmytro Pavlychko en zijn gedicht “Vesna | Spring” waarin een subtiele link gelegd wordt tussen het Voorjaar, stralende Lichten en... de dierbare moeder, aldus met de wereldpremière van Alfred Momotenko, Brabantse componist met Oekraïense roots.

In dit programma zijn creaties opgenomen uit Oekraïne, Amerika, Hongarije en een tweetal werken van Nederlandse bodem.

Spring Lights” (Lichten der Lente)

1) Ivan Nebesnyi: “Archangelic voice” (3 min.)
2) Mychailo Shukh: “Silent prayer” (3 min.)
3) Mykola Leontovych: “Our father” (2 min.)
4) Edvard Elgar: “Lux aeterna” (4 min.)
5) Randall Stroop: “Conversion of Saul” (4 min.)
6) Evgen Stankovych: “Bless the Lord” (4 min.)
7) György Ligeti: “Alphabet” (3:30)
8) Alfred Momotenko: “Vesna | Spring”, wereldpremière (5 min.)
8) Diederik van der Laag: “Pursue light” (4 min.)
9) Lesia Dychko: “Let our mouths be full of Your glory” (3 min.)
10) Moses Hogan: “I can tell the world” (3 min.)